του Χάρη Βεκρή
Όταν για πάνω από 20 χρόνια γυρνάς κάβες, μίνι μάρκετ και μαγαζιά τουριστικών ειδών ψάχνοντας μπουκαλάκια ούζου για τη συλλογή σου, τα φωτογραφίζεις, τα καταγράφεις, τα ταξινομείς και – τα τελευταία χρόνια – τα ανεβάζεις και στην ιστοσελίδα σου, τα μάτια σου έχουν δει πολλά! Κακόγουστα διάφανα μπουκάλια με μορφές θεών του Ολύμπου, φαλλούς από 50 έως 700ml, γυάλινα τσολιαδάκια για λύπηση και πολλές ακόμη κιτς ετικέτες και συσκευασίες με ούζο για πέταμα που δημιουργούν μια εντελώς λανθασμένη εντύπωση στον τουρίστα για το «εθνικό ποτό» των Ελλήνων.
Ευτυχώς όμως, υπάρχουν και οι άλλες περιπτώσεις. Εκείνες που ξεχειλίζουν δημιουργικότητα, μεράκι και υψηλή αισθητική. Εκείνες που τοποθετούν το ούζο στη θέση που του αξίζει: σε ένα μπουκάλι τόσο ξεχωριστό, όσο και τα μοναδικά χαρακτηριστικά του ποτού που περιέχει. Η περίπτωση του ούζου «Hērōs» είναι ένα από αυτά τα αξιόλογα δείγματα σχεδιασμού συσκευασίας που πρέπει να γνωρίσουμε καλύτερα, για να εκτιμήσουμε ακόμα περισσότερο. Το tsou.gr λοιπόν, παρουσιάζει… το ούζο «Hērōs», όπως το εμπνεύστηκαν οι δημιουργοί του στην εταιρία S & Team.
Η ιστορία
Μια φορά κι έναν καιρό ο Νίκος Νικολάου, ιδιοκτήτης του οινοποιείου «Ν. & Ν. ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΙΚΕ» με έδρα το Αλιβέρι της Εύβοιας, προσέγγισε την εταιρία S & Team με σκοπό τη συνεργασία στο πλαίσιο του λανσαρίσματος μιας νέας μάρκας ούζου. Μέσα από τη συζήτηση ξεκαθαρίστηκε από κοινού ότι η στόχευση ήταν το τουριστικό κοινό, επικοινωνώντας την ελληνικότητα μέσω του ονόματος και του σχεδιασμού.
Το όνομα / Η ονοματοθεσία
Η έρευνα για την ονοματοθεσία επικεντρώθηκε στην αναζήτηση αγγλικών λέξεων με ελληνική ρίζα, προκειμένου να βρεθεί ένα ευρέως κατανοητό όνομα, εκφράζοντας παράλληλα αξίες ελληνικότητας. Για αυτούς ακριβώς τους λόγους επιλέχθηκε τελικά το όνομα ‘hērōs’. Επειδή πρόκειται για μια λέξη με ιδιαίτερο συμβολισμό για τους Έλληνες, που έχει νόημα και για τους τουρίστες. Ο τονισμός του ονόματος Hērōs λειτουργεί ως έμμεση αναφορά στην ελληνική ρίζα της λέξης ἥρως. Το όνομα επίσης αποτελεί «φόρο τιμής» στους Έλληνες ψαράδες, σε αυτούς τους καθημερινούς ήρωες που κάθε μέρα παλεύουν με τον καιρό και τα κύματα για την ψαριά τους. Εξάλλου το καλοκαίρι και το ούζο δεν θα είχαν την ίδια γεύση, εάν δεν υπήρχαν αυτοί οι άνθρωποι.
Η συσκευασία
Από την αρχή ήταν ξεκάθαρο ότι ο σχεδιασμός δεν αφορούσε τον μέσο τουρίστα που ενδιαφέρεται για κλασικά τουριστικά προϊόντα. Η persona (περσόνα αγοραστών) ήταν μία κατηγορία πιο «υποψιασμένων ταξιδιωτών», οι οποίοι είναι εξοικειωμένοι με το design. Κατ’ επέκταση, δεν ήταν ζητούμενο η χρήση φωτογραφίας ή ρεαλιστικής απεικόνισης του Έλληνα ψαρά. Επιλέχθηκε, λοιπόν, η εικονογράφηση και το βάψιμο ολόκληρου του μπουκαλιού σε ένα χρώμα που παραπέμπει στην ελληνική θάλασσα. Στο πίσω μέρος της συσκευασίας εξηγείται η ιστορία πίσω από το όνομα και υπάρχουν οι σχετικές πληροφορίες για το προϊόν, ενώ έχει γίνει παρέμβαση σχεδιαστικά στο barcode που ακολουθεί τον σχηματισμό κυμάτων για να δένει με το συνολικό concept της συσκευασίας.